החיבור בין ניר גלילי לשלמה שמלצר

על מנת להצליח בעולם העסקים נדרש סט רחב של תכונות אופי (ובפרט נחישות, גמישות מחשבתית, יכולת ללמוד מטעויות ועוד), ידע רחב היקף שכולל הן מיומנויות ניהול כלליות והן ידע בתחום הספציפי בו עוסקים, מעט מזל גם הוא אינו מזיק – וישנו עוד דבר חשוב: האנשים אותם אנו פוגשים בדרך.

בפרט חשוב לדעת אל מי לחבור ולזהות עם מי תיווצר סינרגיה מעצימה במיוחד. דוגמה טובה לחיבור סינרגטי שכזה הוא החיבור בין שלמה שמלצר ז"ל, מי שהקים את קבוצת "שלמה החזקות" מאפס (או, אם לדייק, משתי סוסיתות), לבין תת אלוף ניר גלילי.

כיצד נבנתה אימפריית "שלמה החזקות"?

לאחר שחרורו מצה"ל החל שלמה שמלצר לעבוד במוסך של אביה של אשתו, אולם על אף התנאים הטובים הוא תמיד חלם על יותר, ובפרט על עסקים מגוונים ורחבי היקף. את הצעד הראשון בדרך להגשמת החלום הוא עשה ב-1974 כשרכש שני רכבי סוסיתא (המכונית הראשונה, ובינתיים גם האחרונה, שיוצרה בישראל) והשכיר אותם. קצת לאחר מכן צצה הזדמנות להתרחב, כשמשרד הביטחון הזמין ממנו 10 כלי רכב להשכרה לטווח ארוך. אמנם לשמלצר הצעיר לא היו 10 מכוניות, אולם הוא לא נרתע מכך ומיהר לחתום על העסקה ולאחר מכן גייס את כלי הרכב הנדרשים.

בעשור האחרון של המאה ה-20 החל שמלצר לרכוש עסקים שונים, לרוב עם שותפים. ב-1991 הוא הפך ליבואן של רכבי סקודה בארץ, ב-1995 רכש שמלצר עם שני שותפים את מספנות ישראל שהופרטו ושנה לאחר מכן צירף לקבוצת שלמה שהחלה להפוך לאחת הבולטות בארץ גם את חברת השכרת הרכב "קופל". גם בתחילת המאה ה-21 נמשכה מגמת ההתרחבות של קבוצת "שלמה" ובין השאר היא רכה את "אפקון תעשיות", הפכה ליבואנית של אופל והקימה חברת ביטוח מצליחה.

איך הפך ניר גלילי לתת אלוף מוערך?

בשנים שבהן נבנתה האימפריה של "שלמה החזקות" התקדם ניר גלילי בסולם הדרגות ועשה חיל בצבא.

הוא התגייס בשנת 1973, שנה לפני ששמלצר רכש את הסוסיתות הראשונות, לחם כמפקד טנק במלחמת יום הכיפורים, יצא לקורס קצינים, החל להתקדם בסולם הדרגות והתפקידים וכשצה"ל נכנס ללבנון במסגרת מה שכונה "מבצע שלום הגליל" והפך עם השנים למלחמת לבנון הראשונה היה גלילי אחד הראשונים לחצות את הגבול, וזאת כסגן מפקד גדוד בחטיבה 500.

בהמשך הגיע גלילי גם לתפקיד מפקד החטיבה, וכן פיקד על אוגדת מילואים משוריינת של פיקוד המרכז ועל בסיס האימונים המרכזי של זרוע היבשה בצאלים (שבעבר נקרא באלי"ש וכיום שמו מחנה שומרון).

מדוע מינה שמלצר את גלילי לתפקיד מנכ"ל "שלמה החזקות"?

הפוטנציאל הרב בתחום השכרת הרכב והליסינג, שקבוצת "שלמה" עדיין לא מימשה לאחר רכישת "ניו קופל", הוביל את שלמה שמלצר למנות את ניר גלילי לתפקיד מנכ"ל החברה – ואכן גלילי השכיל להוביל את החברה לצמיחה חסרת תקדים.

אם בשנת 2000 עמד מספר כלי הרכב של החברה על כ-20,000 הרי שב-2010 כבר היו ברשותה של "שלמה" לא פחות מ-70,000 רכבים. בשנת 2010 הגיעה קבוצת "שלמה" לרווחיות שיא של למעלה מ-100 מיליון ש"ח והכנסותיה עמדו על כ-3.5 מיליארד ש"ח.

ניר גלילי שחש מיצוי, החליט לפרוש ולעבור לחברה גדולה אחרת, "סונול". כעבור 4 שנים עמדו דרכיהם של שמלצר וגלילי, שנותרו ביחסים טובים ובפרט העריכו מאוד האחד את השני, להצטלב מחדש, וזאת כש"שלמה החזקות" ניהלה מו"מ מתקדם עם קבוצת עזריאלי על-מנת לרכוש את חברת הדלק המובילה. למעשה כבר נחתם מזכר הבנות אולם פטירתו בטרם עת של שמלצר (עקב שטף דם במוח) ויממה לאחר מכן גם של דוד עזריאלי גרמו לכך שהעסקה לא תצא לפועל.