הדרך לפיסגה – ניר גלילי מנכ"ל סונול

בשנת 2010 מונה תא"ל (מיל') ניר גלילי לאחד התפקידים היותר מכובדים ובכירים במשק הישראלית – מנכ"ל חברת הדלק "סונול". קדמה לכך באופן טבעי קריירה מרשימה, רובה על מדים אבל כזו שיש בה do סיפורי הצלחה מרשימים בשוק האזרחי כמו גם כברת דרך של ממש במסלול האקדמי.

תחנות דלק וחנויות נוחות בכל הארץ

כשנכנס ניר גלילי לתפקיד מנכ"ל חברת "סונול" בשנת 2010 היו ברשות החברה כ-230 תחנות דלק (כולל אחת ייחודית שעוצבה בהשראת אוהל קרקס ע"י האדריכל הנודע ישראל גודוביץ' ושוכנת על כביש החוף בכניסה לחיפה) ועוד למעלה מ-150 חנויות נוחות (שמותגו בנפרד תחת השם Sogood). בסך הכל שלטה סונול, שהייתה בבעלותה של חברה בשם גרנית הכרמל השקעות (שמהווה חלק מקבוצת עזריאלי), בכרבע משוק הדלק בארץ וברבעון השני של אותה שנה ההכנסות שלה עמדו על 2.2 מיליארד ש"ח (!).

הצלחה מרשימה בתחום השכרת הרכב

התפקיד הבכיר של מנכ"ל "סונול" לא היה כאמור התחנה הראשונה בקריירה הארוכה והמרשימה של גלילי.

קודם לכן הוא היה במשך כ-10 שנים מנכ"ל חברת "שלמה sixt" שבאותה תקופה הפכה לגדולה ביותר בארץ בכל הקשור להשכרת רכב וליסינג תוך שהיא עוקפת את מתחרותיה העיקריות "אוויס" ו"אלבר" ויוצרת פער של ממש ביניהן (בשנת 2011 למשל שלטה "שלמה" בכ-25% מהשוק בעוד "אוויס" ו"אלבר" ביחד הגיעו לקצת פחות מנתח שוק זה).

עדות נוספת לסיפור ההצלחה של "שלמה sixt" ושל ניר גלילי, ואם תרצו גם של הסינרגיה ביניהם, ניתן למצוא במצבת כלי הרכב של החברה: כ-20,000 ביום כניסתו של גלילי לתפקיד המנכ"ל, כ-70,000 ביום פרישתו מהחברה המשפחתית המשגשגת.

הקריירה הצבאית של ניר גלילי

עוד לפני "שלמה sixt" ובמשך כרבע מאה מילא גלילי שורת תפקידים בכירים בצה"ל (וכן השלים לימודי תואר ראשון בהיסטוריה ולימודי תואר שני בניהול, שניהם באוניברסיטת תל אביב).

גלילי התגייס לצבא בשנת 1973 ושובץ בחיל השריון. כשפרצה מלחמת יום כיפור, אולי הקשה ביותר בתולדות מדינת ישראל, היה גלילי מפקד טנק וככזה חווה קרבות קשים ולקח חלק במניעת חורבן בית שלישי. גלילי היה שותף מלא גם לשיקומה של חטיבה 500 לאחר הטראומה של יום כיפור, וכשפרצה המלחמה הבאה – מלחמת לבנון הראשונה, ביוני 1982 – כבר מילא גלילי תפקיד של סמג"ד (בגדוד מספר 195, תחת המג"ד עמי אבן והמח"ט דורון רובין שמונה לתפקיד זה ממש מספר ימים לפני המלחמה).

חטיבה 500, ובכללה גלילי, לקחה חלק בכמה מהקרבות היותר מרים בלבנון, ובפרט זוכרים ותיקי החטיבה (שאגב, פורקה ב-2003) את הקרב בקשה בעין זחלתא שם נתקלו הטנקים בכוח סורי גדול מאוד ונחוש מאוד. על אף הקרב הקשה ועל אף שחלק מהמפקדים נפגעו, הצליחה חטיבה 500 להשלים את המשימה שהוטלה עליה, להגיע לכביש דמשק-ביירות, ובהמשך אף הגיעה אל בירת לבנון.

התפקוד המופתי של ניר גלילי גם ברגעים הקשים ביותר ותחת לחץ עצום הבהירו לכל מי שהיה לו עדיין ספק כי מדובר במי שיגיע רחוק, הן בצה"ל והן בכלל, ואכן גלילי מונה בהמשך הדרך למפקד גדוד בחטיבה 500 ולמפקד החטיבה – תפקיד אותו מילא בין השנים 1989 ל-1991.

תפקידיו הבאים בצה"ל היו מפקד אוגדת מילואים ומפקד בסיס האימונים הראשי של זרוע היבשה, אותו בסיס ענק המוכר בעיקר בשם "צאלים". במסגרת תפקיד זה תרם גלילי לפיתוח המתחמים השונים בבסיס והפך אותו לשם דבר לא רק בארץ אלא גם בעולם ולראיה הכוחות הזרים שמגיעים להתאמן בו ובפרט במתחם הייעודי לאימונים בתחום הלש"ב.